Annons:
Etikettmusikproduktion-ifokus
Läst 831 ggr
Axeel
5/18/18, 8:25 PM

Vad kallas ljudeffekten?

Hej!

Jag funderar på vad ljudeffekten den första sekunden i följande låt kallas:

https://www.youtube.com/watch?v=Jzucx2CsxOI

Det ljud jag menar är det som börjar svagt men snabbt blir högre och högre tills det når toppen och då "fadear" ut… förstår ni vad jag menar? Det är ju ett väldigt vanligt förekommande ljud i många poplåtar så vore intressant att veta vad det kallas, hittar nämligen ingen liknande effekt i mitt ljudprogram.

Tack! :)

Annons:
Fredrik1
8/10/18, 3:41 PM
#1

#1. Hej Axeel! Antingen en elektroniskt cymballjud med lång release eller ett synthljud. Ljudet fade:as upp för att sedan snabbt klinga ut. Jag kan inte säga exakt vilket ljud, men om du har en insp. program ex. Logic eller Cubase kan du pröva att lägga olika effekter infade, panorering över ljudbilden på cymbal eller synthljudet du valt, och ett reverb, alternativt ljud med lång efterklang. För att få bäst effekt kan det vara bra att göra en audioexport av ljudet till ev. wav fil efter du lagt på reverb med lång efterklang. Sen lägga på infade samt panorering över ljudbilden och ev. en utfade om ljudet snabbt ska avklinga efteråt. Pröva dig fram så ska du se att du lyckas! Hoppas detta svar hjälper dig något 😊👍

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: