Annons:
Etikettbollplanket
Läst 2409 ggr
Zynell
2012-03-12 14:32

Hur gör man?

Det här verkar vara en väldigt spännande sajt! Jag har alltid velat skriva min egen musik men aldrig haft möjligheten. Är självlärd på piano, har ingen hemma nu, men hoppas kunna köpa en keyboard en vacker dag.

Men jag är total nybörjare när det gäller att skriva musik.

Hur går man till väga?

Finns det musikprogram man kan använda utan att faktiskt ha något intstrument?

Hur skulle ni rekommendera en nybörjare att börja? Flört

Annons:
[cala02]
2012-03-12 15:17
#1

Kan rekommendera FL studio, det är ett program i datorn som inte kräver så mycket. Tyvärr är boten Anna gjord i detta program, den finns som tutorial på youtube. Där kan man lära sig hur programmet fungerar. Hyfsad kvalité i alla fall.

Zynell
2012-03-12 15:26
#2

Tack för tipset! Var får man tag i programmet?

Erik dP
2012-03-12 15:43
#3

Har du ngn bärbar Applemanick?

Om du inte har, eller kan spela, några instrument så kanske denna kan vara bra för att skissa. (Den såg i alla fall kul ut på Youtubeklippet på denna sida, då man sjunger in allt i en Ipod Touch/Ipad/Iphone):

http://www.auriaapp.com/Products/voice-band

Imagine creating an entire song with only your voice.

Just sing into your phone and hear Voice Band transform your voice into an instrument in real time. Voice Band doesn't simply alter your voice to sound like an instrument, it actually plays a real sampled instrument which follows what you sing. Want to jam to a guitar solo with your favorite band? Voice Band lets you play along with your iPod library, too.

Whether you’re a musician looking to instantly capture an arrangement idea, or a music fan looking to make your own music for the first time, Voice Band will inspire and challenge you.

Voice Band features a recorder which lets you build a song, one instrument at a time. Auto pitch mode helps you stay on key, and if you're a musician, you'll appreciate the adjustable scale and metronome. Voice Band also includes a built-in effects processor with distortion, reverb, and delay.

Features:
  • Turns your voice into an instrument, in real time.
  • Instruments include: 2 guitars, bass, sax, 2 synths, Drums, and a Mic mode
  • Built-in recorder allows you to record an entire song, one instrument at a time.
  • iPod player lets you play along with your favorite music.
  • Drum mode lets you play both kick and snare at the same time by singing at two different volumes.
  • Auto Pitch mode helps you to stay on key.
  • Adjustable octave
  • Effects include distortion, reverb and delay.
  • Adjustable musical scale for auto pitch includes Major, Minor, Blues, Pentatonic, Wholetone and Mixolydian.
  • Built-in metronome with adjustable tempo.
  • Songs can be saved, and e-mailed from within Voice Band.
  • Compatible with headphone and microphone accessories, including the iRig Mic for high quality recording.

Låtskrivare.
Min Youtube-hemsida med lite smakprov:
..."Where no monsters go", "Salikon's roses", "Moments on the run", "Butler's song", "The kids, not Santa, fill this house with magic", "Each breath feels colder"

[cala02]
2012-03-12 22:48
#4

#3

Sök på FL studio på download.com, det har funnits en 30 dagars triel version där.

AnnikaBrandt
2012-03-14 15:12
#5

#0

Vad menar du med "utan instrument"?

Det räcker väl kanske med att ha en keyboard kopplat till ett musikprogram? på keyboarden kan du väl spela med olika instrument.

Men så klart, sedan kan man ju diskutera hur bra det blir att låta med keyboard instrument…

Tänk på att det sitter en levande själ bakom dataskärmen

Sajtvärd: musikproduktion

Mina länkar:

Hemsida: http://www.annikabrandt.com
Youtube-kanal: http://www.youtube.com/BrandtAnnika

edn01
2012-03-14 17:15
#6

Piano är det i särklass bästa instrumentet att skriva låtar på, därför att du kan spela ackord och melodier samtidigt. Sätt dig ner och spela och låt det komma. Testa dig fram. Du behöver ingen dator till en början. Det är enklast att experimentera och se vad du kan göra med pianot. Begränsning är nyckeln till inspiration. Börja med en ton och bygg vidare från den. Det finns inga begräsningar.

Annons:
Rönisch
2012-03-18 09:57
#7

Man behöver inte kunna spela ett instrument jättebra för att skriva musik. Däremot kunna en del teori och harmonisering =) Köp Sibelius! =)

Finns  andra sätt också där man inte använder notationsprogram men det vet jag ingeting om så ska inte uttala mig..=)

Porklash
2012-03-22 14:40
#8

Fast jag jobbar ibland med en kille som inte kan varken det ena eller andra. Han visslar eller gnolar de olika delarna i arrangemanget till mig så sätter jag ihop musiken efter det.

Men låten finns inne i hans huvud. Ofta det mesta av arret med. Men visst hade det varit bekvämt om han hade kunnat skicka lite midi filer åtminstone!Skrattande

pEr

Niklas
2012-03-23 10:59
#9

Till iPad och Mac finns det massor av privärda program för musik. Garageband är kanske det mest kända.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AnnikaBrandt
2012-03-23 13:33
#10

Det finns som Niklas massa program, ena bättre andra sämre. Du får helt enkelt prova dig fram.

Tänk på att det sitter en levande själ bakom dataskärmen

Sajtvärd: musikproduktion

Mina länkar:

Hemsida: http://www.annikabrandt.com
Youtube-kanal: http://www.youtube.com/BrandtAnnika

Upp till toppen
Annons: