Annons:
Etiketttekniskt-hjälp-och-frågor
Läst 2109 ggr
Halastjarna
5/17/14, 10:46 PM

inget ljud i midi-synth?? Logic.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag laddade ner logic PRO x 10.3 (tror jag det heter), men får inget ljud i midi synthen? Den är inkopplad i macen via en usb kabel. Synthen lyser så det är "liv" i den, men inget ljud hörs högt i rummet… Är det någon som vet hur jag kan lösa detta? Eller har samma problem S kanske vi kan hjälpas åt? Tacksam för alla svar!! :) Ha det fint! (Har jobbat mycket i logic med ljud inspelade med en zoom eller mobiltelefon, vilket går jättebra, det är bara ljudet i synthen som inte hörs högt…)

Klara♥

Annons:
Wobbleman
5/18/14, 2:05 PM
#1

Hej. Gå in på Logic pro x i menyn gå ner till preference/audio och sök upp ditt ljudkort, ut och in ljud.

Halastjarna
5/21/14, 1:29 AM
#2

#1 Åh, ska testa! 

--------

försökte just men….förstår fortfarande inte varför ljudet är tyst….hm-

Autput Device : built in output /eller/ system settings

Input device: system settings /eller/ built in microphone /eller/ built in input

… någon aning? Har testat alla nu men ljudet förblir tyst…

Tack för hjälpen iallafall!!

Klara♥

AnnikaBrandt
5/30/14, 11:27 AM
#3

Det kan inte vara något med själva högtalarna i datorn eller så?

Tänk på att det sitter en levande själ bakom dataskärmen

Sajtvärd: musikproduktion

Mina länkar:

Hemsida: http://www.annikabrandt.com
Youtube-kanal: http://www.youtube.com/BrandtAnnika

Halastjarna
6/3/14, 10:16 PM
#4

#3 hur menar du? att synthen inte skulle vara sammankopplad med högtalarna? 

för det är inget fel på datorn annars, högtalarna fungerar jättebra :)

Klara♥

pellepiano
6/6/14, 8:37 PM
#5

Vad är det för ljud du villl höra? De som är inbyggda i synthen eller trigga ljud som finns i datorn? Är det ljudutgången från synthen eller midiutgången du kopplat till datorns usb. Mycket som är oklart i din beskrivning.

Om det är synthens ljud du vill få in i datorn pröva ljudingången istället då jag tror du behöver speciell programvara för att datorn ska förstå ljus dom kommer via usb.

Halastjarna
6/20/14, 3:32 PM
#6

Jag vill i princip höra vilket ljud som helst, nu är den bara tyst… :c ursäkta oklar beskrivning.

det konstiga är att när synthen kom (för några månader sedan, lånar den av pappas kompis) så lät den och vi spelade in en del slingor i logic.
Sen har vi under en period jobbat mer med experimentella gitarrer och fältinspelningar, alltså 'riktiga' ljud inspelade med en sk. zoom och sedan fört in dem i programmet i efterhand. (vilket går finfint).
Vill nu börja använda synthen igen, men den är som sagt ljudlös. Kopplar in den på samma sätt som tidigare, med en USB-kabel som hänger ihop med synthen, direkt in i datorn.

Gick en kurs i musikproduktion innan i skolan, och där hade vi en 'dosa' som synthen gick egenom (ljudkort tror jag), men det konstiga är att våran synth lät innan utan dosan. Så tror inte att det enbart är det som är felet.

Har du någon aning om vad det kan vara? :)

(att spela på tangentbordet som tangenter går, samt looparna, men det är ju inte riktigt samma sak…)

Klara♥

Annons:
pellepiano
6/21/14, 11:27 PM
#7

Så tidigare, använde du samma USB sladd från synten och fick in synthens ljud in i Logic? Om processen är likadan nu men att inga ljud kommer in i datorn så kandet vara fel på synten, sladden, eller inställningar för inkommande ljud. 

Behövs det inte programvara för att föra över ljud i realtid till dator via USB ?

Har du testat hörlursrutgången på synten? Är det tyst där också. Har du yesta tele-utgången? Är det tyst där också?

Upp till toppen
Annons: